OLEJ LNIANY

Olej lniany otrzymywany jest z nasion lnu i charakteryzuje się dużą zawartością kwasu z rodziny omega-3, alfa linolenowego. Ponadto olej lniany jest źródłem steroli roślinnych i witaminy E. Jego spożywanie wpływa korzystnie na zdrowie, wzmacnia bowiem odporność organizmu, chroni przed rozwojem chorób układu krążenia oraz zapobiega przesuszeniu skóry.

1. Olej lniany — właściwości
Nasiona lnu, zwane siemieniem lnianym, wykazują zróżnicowane właściwości zdrowotne, dlatego też wykorzystywane są zarówno w medycynie, jak i przemyśle spożywczym. Nasiona lnu są małe, o barwie brązowej, zawierają błonnik rozpuszczalny w wodzie i śluzy, dlatego też napary z siemienia lnianego stosuje się w chorobach przewodu pokarmowego, w tym przy wrzodach żołądka i dwunastnicy, chorobie Leśniewskiego-Crohna, wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego oraz zaparciach.

W przemyśle spożywczym nasiona lnu stosowane są jako dodatek do pieczywa, ciastek zbożowych, a także muesli. Będąc źródłem błonnika, zapobiegają zaparciom oraz zmniejszają wchłanianie cholesterolu w jelitach.

Z nasion lnu otrzymuje się olej lniany, który dzięki zawartości wielu substancji o charakterze prozdrowotnym korzystnie wpływa na zdrowie. Właściwości oleju lnianego sprawiają, że zaleca się jego spożywanie w szczególności przez rekonwalescentów, w stanach obniżonej odporności oraz w czasie intensywnego uprawiania sportów.

2. Olej lniany — wartości odżywcze
Zdrowotne właściwości oleju lnianego są bardzo liczne. Olej lniany jest nieocenionym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, do których należą kwasy: alfa-linolenowy (omega-3), linolowy (omega-6), oleinowy (omega-9), arachidonowy, a także kwasów nasyconych, jak kwas mirystynowy, palmitynowy, stearynowy.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z uwagi na fakt, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu określane są jako witamina F. Olej lniany w zależności od pochodzenia nasion zawiera od 26 do 58 proc. kwasu alfa-linolenowego, od 5 do 23 proc. kwasu linolowego, od 13 do 38 proc. kwasu oleinowego, a spośród kwasów nasyconych kwas palmitynowy stanowi od 4 do 9 proc., z kolei kwas stearynowy od 2 do 8% proc.

Olej lniany jest również źródłem witaminy E zwanej inaczej tokoferolem, która wykazuje działanie antyoksydacyjne, przeciwstarzeniowe oraz warunkuje prawidłowy wygląd skóry. W oleju lnianym obecne są również sterole roślinne (233 mg/100 g, 6–9 proc.), które zapobiegają wchłanianiu cholesterolu w jelitach, przez co następuje zmniejszenie jego poziomu we krwi. Do steroli roślinnych należą: β-sitosterol, campesterol, avenasterol, stigmasterol. W oleju lnianym znajdują się również karotenoidy (20 do 115 mg/kg), spośród których najwięcej jest luteiny (69 mg/kg), która wpływa na proces widzenia.

3. Olej lniany a zdrowie

W badaniach klinicznych i epidemiologicznych wykazano, że olej lniany, dzięki jego licznym właściwościom zdrowotnym, należy spożywać, gdyż:

• zapobiega chorobom skóry, w tym łupieżowi, łojotokowi, przeciwdziała wysuszeniu skóry i nadmiernemu łuszczeniu, zmniejsza objawy alergii skórnych (swędzenie, zaczerwienienie);
• u kobiet korzystnie wpływa na cykl miesiączkowy, zmniejsza objawy menopauzy oraz zespół napięcia przedmiesiączkowego;
• u mężczyzn wspomaga leczenie bezpłodności oraz schorzeń prostaty;
• wspomaga leczenie depresji, wpływa na syntezę hormonów „szczęścia”, czyli serotoniny i dopaminy;
• u sportowców wspomaga przyrost tkanki mięśniowej oraz redukcję tkanki tłuszczowej;
• regeneruje błony śluzowe układu pokarmowego;
• przeciwdziała rozwojowi schorzeń neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane, zapobiega neuropatii nerwów u chorych na cukrzycę;
• zwiększa koncentrację uwagi oraz pamięć;
• zapobiega rozwojowi chorób układu krążenia (miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze), hamując agregację płytek krwi i zwiększając poziom tzw. „dobrego cholesterolu”. Ponadto działa antyarytmicznie, zwiększa siłę skurczu mięśnia sercowego;
• warunkuje prawidłowy przebieg ciąży i rozwój płodu, buduje bowiem tkankę nerwową mózgu dziecka.

Tłuszcze należą do podstawowych składników pokarmowych i odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Warto zatem dostarczać organizmowi „zdrowych tłuszczów” w postaci np. oleju lnianego.

4. Olej lniany — zastosowanie i dawkowanie
Olej lniany tłoczony na zimno ma bardzo szerokie zastosowanie. Może być używany do sałatek, kanapek, twarogów i pasty twarogowej i gotowanych warzyw. Co ważne, na oleju lnianym nie wolno smażyć. Podczas obróbki w wysokiej temperaturze rozpadowi ulegają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a olej lniany traci wszystkie swoje właściwości zdrowotne.

Olej lniany świetnie sprawdzi się w kuchni. Ile oleju lnianego powinniśmy przyjmować dziennie? Dawkowanie wynosi 1 g na 1 kg masy ciała. W przypadku osób dorosłych zaleca się spożywanie od 2 do 4 łyżek oleju dziennie. W celach leczniczych można zwiększyć dawkę do 6–8 łyżek. Olej lniany można również podawać dzieciom i młodzieży.

5. Olej lniany — jaki wybrać?
Olej lniany ze względu na dużą zawartość kwasów omega-3 jest bardzo nietrwały. Najlepiej wybierać olej, który był tłoczony, nie więcej niż 3 miesiące przed sprzedażą.

Olej lniany powinien być sprzedawany w ciemnej buteleczce i przechowywany w warunkach chłodniczych. Pod wpływem długiej ekspozycji na światło słoneczne olej lniany traci swoje właściwości.

Najlepiej wybierać olej tłoczony na zimno, nierafinowany, z ziaren posiadających certyfikat jakości. Olej lniany ma krótką trwałość, dlatego powinniśmy spożyć go jak najszybciej po zakupie. Olej lniany sprzedawany jest zwykle w buteleczkach z ciemnego szkła o pojemności ok. 250 ml. Za taką buteleczkę zapłacimy ok. 12–17 zł.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Tiramisu dietetyczne Postanowiła schudnąć przed ślubem. Jak jej się to udało? Blogerka Fenella Scarlett McCall wygląda szczuplej, ważąc więcej Jak odchudzić dziecko? Oczyść swoj organizm, czyli kuracja cytrynowa Niezwykłe właściwości oleju kokosowego Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Tajemniczy dodatek do jajek przyspiesza metabolizm nawet o 25 proc.! Co to takiego? Kto powinien stosować dietę dr Dąbrowskiej? Dieta ujemnych kalorii - zasady, produkty, przeciwwskazania Cukier – słodkie uzależnienie 12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole