CIECIORKA - WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE

Cieciorka to roślina z rodziny bobowatych, nazywa się ją także grochem włoskim. Występuje ona w obszarze śródziemnomorskim, w suchych, widnych lasach oraz na klifach. Potrawy z cieciorką powinniśmy włączyć do swojego codziennego menu, ponieważ ma ona doskonały wpływ na nasz organizm i posiada wyjątkowe właściwości.

1. Cieciorka — charakterystyka
Cieciorka ma niestandardowy wygląd. Ziarna cieciorki są jasno pomarańczowe i mają dziwny kształt przypominający orzeszki. Cieciorka ma dosyć delikatny oraz słodki smak, który może przypominać smak orzechów. Zastosowanie cieciorki w kuchni może być bardzo wszechstronne — można
z niej stworzyć zupy, gulasze, sałatki,
a także dania jednogarnkowe.

2. Cieciorka — właściwości
Cieciorka zawiera bogactwo cennych składników odżywczych, takich jak witaminy oraz mikroelementy. Cieciorka zawiera witaminy z grupy B, takie jak witamina B9 oraz B6, a także mikroelementy takie jak żelazo, magnez, fosfor, cynk i potas. Innym ważnym składnikiem odżywczym cieciorkijest potas. W celach leczniczych wykorzystuje się ziarna oraz liście cieciorki.
Według wielu osób cieciorka ma działanie przeciwbólowe, takie jak łagodzenie bólów głowy oraz bólów gardła. Wspomaganie procesów trawienia układu pokarmowego w postaci spożywania naparu z liści ciecierzycy również jest popularne. Okłady z liści cieciorki mogą nam pomóc w przypadku zwichnięcia, a spożywanie ciecierzycy dobrze wpływa na odporność naszego organizmu, ponieważ uzupełnia niedobory witamin lub minerałów.

Cieciorka ma dużą zawartość cynku oraz witaminy B6 w cieciorce pozytywnie wpływa na stan naszej skóry oraz włosów, a bogactwo kwasów nienasyconych pomoże nam obniżyć poziom niekorzystnego cholesterolu LDL, który przyczynia się do rozwoju poważnych chorób układu sercowego, takich jak miażdżyca. Jednocześnie nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w cieciorce pomogą odbudować poziom cholesterolu HDL, który zapewni nam dodatkową ochronę przed zawałem lub miażdżycą.

3. Cieciorka — przepisy
Istnieje wiele przepisów na cieciorkę. Najpopularniejsze przepisy na cieciorkę to sałatki, dania na ciepło, a także pasty do smarowania. Poniżej znajdziecie przepisy na cieciorkę: sałatka z ciecierzycy i pomidorów, a także cholay.

3.1. Cieciorka — sałatka z ciecierzycy i pomidorów
Aby wykonać dobrą i pełną wartości odżywczych sałatkę z cieciorki oraz pomidorów
i czerwonej cebuli, należy w dużym naczyniu zmieszać następujące produkty:

• Cieciorka, jedna puszka
• Posiekana natka pietruszki
• Jedną posiekaną cebulę czerwoną
• Dwa ząbki czosnku zgniecione lub drobno starte
• Dwa posiekane pomidory
• pieprz i zioła prowansalskie
• Trzy łyżki oliwy z oliwek
• Jedna łyżka soku z cytryny.
Po dokładnym zmieszaniu produktów, całość wstawiamy do lodówki na dwie godziny. Uzyskujemy pyszną i zdrową sałatkę z cieciorki pełną składników odżywczych.

3.2. Hummus z ciecierzycy
Hummus to bardzo popularna potrawa na Bliskim Wschodzie. Wywodzi się z Egiptu i Lewantu. Do przyrządzenia hummusu z ciecierzycy będziemy potrzebować:
• około 400 g ciecierzycy
• ząbek czosnku
• łyżeczka soku z cytryny
• łyżka mielonego kminu rzymskiego
• 4–5 łyżek tahini
• łyżka oliwy extra vergine
• pieprz

Odsączamy ugotowaną ciecierzycę, następnie dodajemy kilka łyżek wody z gotowania i miksujemy. Podczas rozdrabniania dodajemy pastę tahini, sok z cytryny, kmin rzymski, oliwę, czosnek oraz szczyptę pieprzu. W celu uzyskania odpowiedniej konsystencji podczas miksowania należy dodać trochę wody, która została nam z gotowania.

3.3. Cieciorka — cholay
Potrawa cholay to inaczej ciecierzyca w curry, potrawa wywodząca się z Indii.
• Do wykonania tej potrawy, potrzebować będziemy 500 ml wody
• Jedną torebkę herbaty
• Jeden liść laurowy
• Cieciorka, dwie puszki
• Dwie łyżki oleju
• Jedna cebula drobno posiekana
• Trzy posiekane pomidory
• Jeden rozgnieciony lub starty ząbek czosnku
• Jedna łyżeczka świeżego imbiru
• Jedna łyżeczka kurkumy
• pieprz
Do garnka wlewamy wodę, wkładamy torebkę herbaty i doprowadzamy o wrzenia. Do wody wkładamy pół szklanki cieciorki i wyciągamy herbatę. Po podgrzaniu cieciorkę odcedzamy ją i odstawiamy. Na patelni podgrzewamy cebulę na oleju i dorzucamy ciecierzycę wraz z pomidorem. Dodajemy pozostałe składniki i gotujemy przez około pięć minut.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dlaczego filtr w urządzeniu IPL powinien być jak najbardziej czerwony? Od czego zacząć odchudzanie? Czym jest żywność light? Kortyzol – Hormon XXI wieku Co jeść, by poprawić swoją urodę? Preparaty odchudzające – jakie wybrać? Zalety diety bananowej Bezpieczne oszukiwanie na diecie Oto 5 bomb kalorycznych, które hamują twój metabolizm. Lepiej wyrzuć je ze swojego jadłospisu! Mniej jedz, więcej się ruszaj – główna zasada odchudzania Post dobrą metodą na odchudzanie? Ekspert wyjaśnia 8 objawów zaburzeń hormonalnych, które mają wpływ na twój wygląd i samopoczucie

Popularne w tym tygodniu:

Twaróg półtłusty bez laktozy Czarnocin – z krainy mlekiem płynącej