Morwa czarna – właściwości, zastosowanie

Morwa czarna to drzewo występujące w Europie oraz Azji. Jest ceniona ze względu na swoje właściwości oraz smak owoców. Niestety w Polsce nie występuje naturalnie.

1. Morwa czarna – wygląd
Morwa czarna to drzewo o wysokości od 10–15 metrów. Posiada regularną, kulistą koronę. Zakwita na przełomie maja i czerwca. Owoce morwy kształtem przypominają maliny, po dojrzeniu mają około 3 cm. Owoce mają przyjemny, słodki smak, dzięki czemu sprawdzają się przy różnego rodzaju deserach. Mają one dość mocno barwiący, ciemny sok. Morwa czarna ma prosty i solidny pień rozgałęziający się na konary. Liście drzewa są owalne i ostro zakończone. Ze względu na to, że owoce morwy białej również mogą przybierać ciemnofioletową barwę, często są mylone z morwą czarną. Morwa biała jest znacznie większa i bardziej odporna na mróz przez co łatwiej ją uprawiać w Polsce.

2. Morwa czarna – właściwości
Morwa czarna ma owoce o wielu wartościach zdrowotnych i odżywczych. Oprócz owoców w farmakologii lub ziołolecznictwie wykorzystuje się między innymi jej liście lub korzenie. Owoce morwy są bogate w witaminy C, A, B1, B2,
a także magnez, fosfor, żelazo i potas. Z liści rośliny można przygotować herbaty pomagające w leczeniu problemów żołądkowych i kłopotów z układem trawiennym. Napar z liści morwy służy do pobudzenia krążenia, leczenia nadciśnienia oraz problemów z układem moczowym. Odwary z korzeni morwy pomagają w leczeniu kaszlu oraz astmy.

3. Morwa czarna – zastosowanie
Morwa czarna jest wykorzystywana jako drzewo owocowe. Ze względu na swój wygląd od dawna służy także jako drzewo ozdobne. Po raz pierwszy jej uprawę rozpoczęto w V wieku n.e. Służyła wtedy jako pokarm dla gąsienic jedwabnika morowego. Owoce morwy czarnej mają także zastosowanie w sztuce kulinarnej. Świetnie sprawdzają się przy robieniu syropów, marmolady lub nalewek.

Joanna Wasiluk (Dudziec)
dietetyk
506 225 670

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

10 źródeł węglowodanów, o których warto wiedzieć Zielone warzywa - dlaczego warto je jeść? Przepis na zdrowy sernik bez sera "Żelazny" koktajl przeciw anemii Ciasto kakaowe w wersji fit Bezglutenowy biszkopt Mleczko kokosowe - właściwości i zastosowanie KREM Z TOPINAMBURA Pudding z siemieniem lnianym i jagodami Cholesterol i tłuszcze nasycone - czy słusznie się ich boimy? Używasz tych tłuszczów? Robisz to niewłaściwie! Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność