Awokado – właściwości, kalorie

Ze względu na swoje właściwości, awokado polecane jest przez dietetyków i lekarzy. Zdrowotne właściwości awokado związane są między innymi z zawartością kwasu oleinowego, którego głównym zadaniem jest obniżenie poziomu cholesterolu. Z jakich właściwości słynie jeszcze awokado?

1. Awokado właściwości
Awokado bogate jest w antyoksydant glutation wspierający wątrobę oraz system nerwowy. Antyoksydanty znane są ze swoich właściwości przeciwstarzeniowych.
Właściwości awokado polegają w tym kontekście na uzupełnianiu innych przeciwutleniaczy w ciele. Awokado wpływa również na poprawne działanie układu odpornościowego.
Właściwości awokado to także działanie przeciwzapalne. Stan chorobowy likwidowany jest bardzo szybko przez obecność fitozwiązków (fitoskładników). Fitoskładniki to polifenole oraz flawonoidy.
Składniki awokado zmniejszają stany zapalne w żołądku. Wpływa to pozytywnie na procesy trawienne.
Ponadto właściwości awokado poprawiają zdolność organizmu do wchłaniania karotenoidów oraz substancji odżywczych. Inną właściwością awokado jest działanie antynowotworowe.

Wspomniane powyżej jednonienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegają lub odwracają oporność insulinową, która stanowi jedną z głównych przyczyn cukrzycy typu 2. Inne właściwości awokado
to bogactwo błonnika chroni przed nagłymi skokami poziomu cukru we krwi.
Ze względu na właściwości awokado polecane jest szczególnie paniom w ciąży. A wszystko to przez obecność kwasu foliowego. Priorytetową rolą kwasu foliowego jest wspomaganie rozwoju mózgu płodu oraz innych organów.

Żeby cieszyć się smakiem awokado, musimy wybrać owoc dojrzały. Oznacza to, że po naciśnięciu skórka będzie lekko się uginać. Owoc kroimy wzdłuż. Niech nóż zatrzyma się na pestce.

Następnie chwytamy awokado po obu stronach i przekręcamy każdą połowę w innym kierunku. Kiedy owoc ukaże swoje wnętrze, można usunąć pestkę. Awokado sprawdza się idealnie, jako dodatek do sałatek. Wówczas kroimy owoc w kostkę.
Aby miąższ nie ściemniał, trzeba skropić go sokiem z cytryny.

2. Awokado — kalorie
W 100 gramach awokado znajdziemy aż 160 kalorie. Oznacza to, iż przeciętnej wielkości owoc zawiera tych kalorii około 440. Jest to bardzo dużo.
Nie martwmy się jednak! Właściwości awokado to pełnowartościowe tłuszcze – jak najbardziej zdrowe dla serca. Nie trudno się domyślić, że są to tłuszcze jednonienasycone oraz omega-3. Dzięki nim organizm o wiele precyzyjniej przyswaja antyrakowy likopen znajdujący się w pomidorach (pomidor i awokado idealnie komponują się w sałatce).
Dobroczynne właściwości awokado to również wystarczająca zawartość potasu. Podstawowym zadaniem tego składnika jest regulowanie ciśnienia krwi oraz monitorowanie właściwej pracy serca. Potas oddziałuje pozytywnie również na układ nerwowy.

Joanna Wasiluk (Dudziec)
Dietetyk
tel.: 506 225 670
e-mail: joanna.wasiluk@o2.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na obiad. Pięć przepisów Przeciwwskazania do spożywania błonnika Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Ciasteczka „nawinie” Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis Wegański chlebek bananowy - bez mąki, jajek i mleka Ciasto kakaowe w wersji fit. Oto przepis Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Wigilijna kutia - znacie? Jak nie, to poznajcie Smalec z fasoli z chrupiącymi skwarkami z kaszy gryczanej

Popularne w tym tygodniu:

Fit obiad - z kurczakiem, makaronem czy łososiem? Propozycje z mięsem i bez mięsa