Kiszona kapusta – dlaczego warto jeść kiszonki

Kapusta kiszona słynie ze swoich zdrowotnych właściwości. Niezasłużenie ma opinię ciężkostrawnej. Warto wiedzieć, że ciężkostrawne skutki wywołują dodatki, z którymi spożywana jest kapusta kiszona. Przykładem jest golonka, boczek, kiełbasa itp. Kapusta kiszona sama w sobie jest niskokaloryczna i posiada wiele walorów odżywczych. Poznaj niektóre z nich.

1. Kapusta kiszona – kalorie i zdrowotne właściwości

W 100 gramach kapusty kiszonej znajduje się około 18,5 kalorii. Kapusta kiszona polecana jest nawet osobom, które cierpią przez problemy z wątrobą. W 100 gramach znajdziemy tylko 40 kalorii.
Kapusta kiszona słynie z dużej zawartości cennej witaminy C – w 100 gramach jest aż 30 – 36 mg; w głąbie witaminy C jest jeszcze więcej.
Oprócz witaminy C, kapusta kiszona zawiera również witaminy z grupy B, witaminę A, E, K oraz rutynę.
W czasie gotowania czuć obecność siarki, która poprawia wygląd włosów, paznokci oraz skóry. Kapusta kiszona zawiera również minimalne ilości niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania arsenu.
Kapusta kiszona bogata jest w wapń, magnez oraz potas. Kwas foliowy i żelazo obecne są przede wszystkim w zewnętrznych, zielonych liściach kapusty.
Kapusta kiszona zawiera witaminy niezbędne do funkcjonowania organizmu

2. Kapusta kiszona – historia

Kapusta kiszona znana była w XVII wieku żeglarzom – chroniła załogę i pasażerów statków przed rozmaitymi chorobami (na przykład przed szkorbutem, który powstaje w wyniku niedoborów witaminy C). Ponadto kapusta kiszona zapobiegała odmrożeniom i naturalnie wzmacniała układ immunologiczny.
Sok z kiszonej kapusty jako okład pomagał na owrzodzenia oraz bóle reumatyczne.
Nie wszyscy wiedzą, że kapusta kiszona jest naturalnym antybiotykiem regulującym funkcjonowanie układu pokarmowego.
Ukiszona kapusta i zawarty w niej kwas mlekowy znakomicie oczyszczają przewód pokarmowy z tak zwanych bakterii gnilnych. Dzięki takiej „czystce” mogą rozmnażać się bez zakłóceń dobroczynne bakterie jelitowe.
Warto wiedzieć, że czerwona kapusta kiszona ma nieco delikatniejszy smak niż biała i jest nieco bardziej od niej zdrowsza. Zawiera dużo przeciwutleniaczy – na przykład selen oraz witaminę E.

3. Kapusta kiszona — właściwości lecznicze

Kapusta kiszona i jej sok mają szczególne właściwości lecznicze. Picie soku z kiszonej kapusty wzmacnia odporność, chroni przed wystąpieniem anemii. Kapusta kiszona niweluje obrzęki spowodowane zatrzymywaniem się płynów w organizmie.
Ponadto kapusta kiszona i jej sok w ludowej praktyce uznawane są za lekarstwo na wrzody żołądka, bóle reumatyczne, neuralgiczne. Ostatnie badania naukowe pokazały, iż kapusta kiszona posiada właściwości przeciwnowotworowe.
Dzieje się tak, ponieważ w swym składzie posiada związki chemiczne – indole, które wspomagają profilaktykę raka występującym na tle hormonalnym (na przykład raka jajników, piersi, prostaty, jąder).
Wróćmy jeszcze do kapusty czerwonej. Dlaczego uznawana jest za zdrowszą? Otóż kapusta czerwona posiada wszystkie właściwości kapusty białej, ale jest nieco lżejsza i ma bardziej delikatny smak. Swój kolor zawdzięcza antocyjanom, czyli najsilniejszym przeciwutleniaczom.

Joanna Wasiluk (Dudziec)
506 225 670

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Kasza gryczana – zalety i wartości odżywcze Pestki słonecznika – właściwości Awokado – właściwości, kalorie Zdrowe koktajle - korzyści, przepisy LIPA - właściwości i zastosowanie Przepisy na smoothie Morwa czarna – właściwości, zastosowanie Wegetariańska wigilia i Boże Narodzenie Pomysł na zdrowe i sycące śniadanie "na wynos" Omlet na słodko z brzoskwiniami i orzechami Zadbaj o formę przed ślubem! Omlet na słono Co Polacy wiedzą o białku? Zielone warzywa - dlaczego warto je jeść? Niezwykła moc owoców jagodowych Proteiny dieta ZABURZENIA ODŻYWIANIA - ANOREKSJA, BULIMIA, ORTOREKSJA, KOMPULSYWNE ZAJADANIE Jak mieć więcej energii? Jak być fit? Kamica Żółciowa – przyczyny, objawy oraz żywienie Zdrowa dieta urody Ci doda! Kondycja włosów a dieta Zdrowe muffinki dyniowe Wegański chlebek bananowy - bez mąki, jajek i mleka Cytrusowa moc!